piątek, 4 grudnia 2015

ЎЎЎ Ацарайка Сануннар. Якуцкі музэйшчык Сьвятлана Ерамеева. Койданава. "Кальвіна". 2015.


    Сьвятлана [Светлана] Мікалаеўна [Николаевна] Ерамеева [Еремеева] – нар. 20 сакавіка 1950 г. у ЯАССР.
    Вучылася на філялягічным факультэце (французскае аддзяленьне) Якуцкага дзяржаўнага ўнівэрсытэта.
    Працавала ў Музэі музыкі і фальклёру народаў Якутыі, які распачаў сваю дзейнасьць у 1990 г. са збору экспанатаў, а у 1991 г. загадам № 24 Міністэрства культуры РС (Я) быў ператвораны ў рэспубліканскі музэй. Прынамсі, ідэя стварэньня музэю належыць вядомай заслужанай працаўніцы культуры РФ, заслужанай артыстцы РС (Я), ляўрэату залатога мэдалю фонду Ірыны Архіпавай Аізе Пятроўне Рашэтнікавай.
     Вяртаючыся з Францыі на цягніку, Сьвятлана Ерамеева праяжджала праз Беларусь і, нават, у Менску праінспэктавала жаночую прыбіральню ў будынку вакзалу...
    Жыве ў Якуцку, у сучасным гмаху, які пабудаваны на месцы павеці беларускага пісьменьніка Івана Ласкова.
     Ацарайка Сануннар,
    Койданава

     Сьвятлана Ерамеева ўспамінае:
    “Сын І. Я. Строда Навамир Іванавіч быў лекарам, а яго жонка Галіна (Сяргееўна?) была лекарам-экспэртам паліклінікі МУС. З абодвума па жыцьці сутыкалася. Я вучылася ў 8 клясе ў Казачынскай школе (Вусьць-Янскі рён ЯАССР), калі прыехала брыгада мэдыкаў, сярод іх быў Навамір Іванавіч, пэўна, быў рэўматолягам. А я зьбіралася на раённыя спаборніцтвы па лыжах. Навамір Іванавіч катэгарычна забараніў займацца спортам, на спаборніцтвы не пусьціў. Я была вельмі засмучаная. Ужо пасьля ЯДУ па камсамольскай пуцёўцы ГК ВЛКСМ была накіравана на працу ў МУС. І тут я патрапіла ў рукі Строд, жонкі Н. І. Строда, якая не прапусьціла мяне па зроку ў афіцэрскі склад. Так што вось такія мае сумныя сустрэчы з сынам і нявесткай героя Грамадзянскай вайны ў Якутыі”.
    Імя Івана Строда у г. Якуцку спачатку было нададзенае вул. Прэабражэнскай, у 1937 г. яе перайменавалі ў вул. Кірава. Пасьля рэабілітацыі Строда якуцкія бальшавікі ізноў наперагонкі пачалі хваліць Строда, які вынішчыў лепшых прадстаўнікоў іхняга народу. У 1958 г. вул. Інтэрнацыянальную перайменавалі ў вул. Строда. Вуліцы Строда зьявіліся у гарадах: Алёкмінск Вілюйск, Ленск ды Пакроўск, пасёлках і сёлах: Алмазны, Абаза, Амга, Бердзігесьцях, Вусьць-Мая, Дзікімдя, Жатай, Марха, Мая, Паўлаўск, Петрапаўлаўск, Сунтар, Тойбахой, Тулагіна, Хандыга ды сяле Нелькан Аяна-Майскага раёну Хабараўскага краю і сяле Каменка Боханскага раёну Іркуцкай вобласьці.
    Бронзавыя бюсты зьявіліся ў Амзе і Абазе. Ягоным імем названы саўгас і школа ў Амгінскім раёне ЯАССР, у Сасыл Сысы пачаў дзейнічаць мэмарыяльны музэй пад адкрытым небам (помнік Строду скульптара П. А. Захарава, 1973 г.), на плошчы Марата ў Якуцку усталяваны мэмарыяльныя дошкі з прозьвішчамі удзельнікаў абароны Сасыл-Сысы,  кінэматаграфісты Латвіі на Рыскай кінастудыі, з удзелам якуцян, у 1968 г. стварылі мастацкі фільм “Раніца доўгага дню”. існуе Алёкмінскі музэй гісторыі земляробства імя І. Я. Строда. У Якуцкім дзяржаўным драматычным тэатры ішла п’еса “Сасыл Сысы”. Кінастудыяй Грузія–фільм (рэж. Г. М. Калатазішвілі) у 1973 г. быў зьняты фільм “Сыбірскі дзед” (ციმბირელი პაპა) дзе вобраз Строда стварыў латыскі актор Улдзіс Пуціціс). 1 сьнежня 1983 г. якуцкі алмаз у 117,50 карат атрымаў назву “Іван Строд” Таксама Строду-Якуцкаму шмат якія якуцкія літаратары, мастакі ды музыкі прысьвяцілі свае творы.
    А яшчэ праз нейкі час, ты ж самыя “шчырыя” людзі занядбалі Строда ды пачалі ўжо ўхваляць геройства Пепяляева...






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz