środa, 20 listopada 2019

ЎЎЎ 3. Караля Дзядуля-Джахтар. Катарына Брэшка-Брэшкоўская ў Якуцкай вобласьці. Ч. 3. Койданава. "Кальвіна". 2019.


    Брешко-Брешковскіе — старинный дворянскій родъ шляхетскаго происхожденія, записанный въ VI ч. род. кн. Черниговской губ. Родоначальникомъ его считается Якубій, знатный польскій шляхтичъ, служившій въ запорожскомъ войскѣ.
    Брешко-Брешковскій, Николай Николаевичъ — писатель, сынъ Екат. Конст. Бр.-Бр. Род. въ 1874 г. Напечаталъ въ «Живоп. Обозрѣніи», «Бирж. Вѣдом.», «Русск. Словѣ», «Нов. Словѣ» и др. рядъ повѣстей и разсказовъ, а также этюдовъ о русскихъ художникахъ. Отдѣльно вышли: «Повѣсти и разсказы» (СПБ., 1900), «Изъ акцизныхъ мелодій», «Мятежная душа» (СПБ., 1901), «Въ царствѣ красокъ» (1903), «В. Е. Маковскій» (1902), «Въ мірѣ атлетовъ», «Чухонскій богъ», «Русскіе художники въ портретахъ и біографіяхъ» и др.
    Брешковская, Екатерина Константиновна — дѣятельница русскаго революціоннаго движенія. Происходя изъ старинной дворянской семьи, Б. приняла дѣятельное участіе въ 1870-хъ годахъ въ движеніи того времени «въ народъ», ходила въ цѣляхъ пропаганды въ качествѣ швеи и красильщицы по деревнямъ и городамъ, пока въ 1874 г. не была арестована въ Тульчинѣ. Послѣ слишкомъ трехлѣтняго заключенія въ тюрьмахъ и петропавловской крѣпости Б. была предана суду по извѣстному «процессу 193-хъ» и приговорена къ пяти годамъ каторжныхъ работъ. Водворенная затѣмъ въ гор. Баргузинѣ Забайкальской области, Б. сдѣлала попытку бѣжать, но была задержана и снова отправлена въ каторгу на Кару. Затѣмъ Б. жила въ Сибири, а во время освободительнаго движенія примкнула къ партіи соціалистовъ-революціонеровъ и помѣщала въ журналѣ «Революціонная Россія» статьи, которыя всегда подписывала полной фамиліей. Въ 1910 г. осуждена снова на поселеніе въ Сибирь. Ея «Воспоминанія пропагандистки», «Изъ моихъ воспоминаній» (СПБ., 1906), «Ипполитъ Мышкинъ» имѣютъ значеніе для исторіи русскаго освободительнаго движенія.
    /Энциклопедический словарь Брокгауз и Ефрон. Т. 2. Москва. 1992. С. 526./







    БРЕШКО-БРЕШКОВСКАЯ
    ЕКАТЕРИНА КОНСТАНТИНОВНА (1847*-1934) - одна из основателей партии эсеров, прозванная ими «бабушкой русской революции». Из дворян, дочь лейтенанта гвардии. Революционную деятельность начала в 1873 г. В 1878 г. по «процессу 193-х» получила 5 лет каторги, которую отбывала в Забайкалье на реке Каре (карийская ссылка). Вернувшись из Сибири в 1896 г., вместе с Г. А. Гершуни приняла участие в создании «Рабочей партии политического освобождения», которая в 1902 г. влилась в созданную партию эсеров. Будучи убежденной сторонницей политического террора, главное внимание уделяла его пропаганде среди крестьян. Неоднократно входила в ЦК партии эсеров. В 1907 г. была арестована в Симбирске и сослана по суду на поселение в Сибирь, где пробыла до Февральской революции. После свержения самодержавия примкнула к крайне правому крылу своей партии, объединившемуся вокруг газеты «Воля народа», став одним из его лидеров. Разделяла оборонческие взгляды, приветствовала вхождение социалистов в коалиционное Временное правительство. На заседании VII Совета партии социалистов-революционеров (август 1917) критиковала с правых позиций ЦК партии и эсеров-«центристов» во главе с В. М. Черновым. Позиция Брешко-Брешковской отражала взгляды сравнительно небольшого меньшинства партии социалистов-революционеров, но ее имя оставалось «революционным символом». Октябрьскую революцию встретила крайне враждебно, принимала активное участие в антибольшевистской пропаганде. Эмигрировала, жила в США, Франции, где участвовала в антисоветской деятельности. Умерла в Чехословакии.
    * По другим источникам, родилась в 1844 г.
    /Имена в истории. Краткий биографический справочник. Минск. 1993. С. 32-33./



    БРЕШКО-БРЕШКОВСКАЯ (урождённая Вериго) Екатерина Константиновна (13 янв. 1844, с. Иваново Невельского у. Витебской губ., - 12 сент. 1934, с. Хвалы-Почернице, под Прагой). Из помещичьей семьи. Детство и юность провела в имении Луговец (Мглинский у. Черниговской губ.), получила хорошее домашнее образование. В воспоминаниях Б.-Б. писала: «... всё время страдала и болела сердцем за кого-нибудь: то за кучера, то за горничную, то за работника, то за угнетаемых крестьян» («Бабушка Е. К. Брешко-Брешковская о самой себе...», П., 1917, с. 2). Именно в эти годы, считала она, в ней созрела твёрдая решимость «жить только для народа». После реформы 1861, в 17-летнем возрасте, начала борьбу за осуществление идеала светлого будущего, заслужив в конечном итоге имя «Бабушки рус. рев-ции». «Её обществ. биография, - писал А. Ф. Керенский в посвящённом ей некрологе, - история рев. движения за три четверти века... без неё не может уже обойтись сама история, ибо без Бабушки духовно ущерблённой оказалась бы современная Россия» («Совр. записки», 1934, № 56, с. 394). Б.-Б. 10 лет проработала в созданной ею крест. школе и одноврем. создавала ссудо-сберегат. кассы, взаимопомощь, артели, организовывала крестьян перед выборами в судьи и управу. В нач. 1870-х гг. Б.-Б., уже замужней женщине, стало ясно, «что пр-во боится сознательности народа и старается его держать в рабском бесправии», это заставило искать «др. способы работать на пользу дорогого мне народа... я решила отправиться по России, чтобы с ними вступить на путь борьбы нелегальной» («Бабушка Е. К. ..., с. 3). Была натурой эмоциональной, искренне приверженной религии, в её миросозерцании идеи христианства переплетались с идеями народнич. социализма. С 1873 чл. кружка «чайковцев» - орг-ции, решившей «проникнуть в народ лично, а не только посредством книг и листовок» (там же). Одна из создательниц «Киевской коммуны», под именем солдатки Фёклы Косой участвовала в «хождении в народ». В сент. 1874 была арестована, просидела до суда св. 3 лет. На «процессе 193-х» (окт. 1877 - янв. 1878) заявила, что имеет честь «принадлежать к соц. и рев. партии российской» и потому не признаёт этого суда. Приговорена «к 5 годам заводских работ»; на Карийской каторге стала первой женщиной-политкаторжанкой. В 1879 переведена на поселение в Баргузин, летом 1880 пыталась бежать. За это власти приговорили Б.-Б. к 4 годам каторги и телесному наказанию в 40 плетей, к-рое применить не решились из-за боязни бунта политических. В 1882, после года тюрьмы, снова каторга на Каре. В 1885-93 - на поселении в Селенгинске. Затем жила в Иркутске, после амнистии по случаю коронации Николая II в сент. 1896 вернулась в Европ. Россию. С 1898 снова на нелег. положении.
    В 1899 Б.-Б. вместе с Г. А. Гершуни участвовала в создании «Рабочей партии полит. освобождения России». Осенью 1901 вместе с Гершуни были инициаторами создания Боевой орг-ции Партии социалистов-революционеров (ПСР), к-рая до 1905 совершила 4 крупных террористич. акта. Вошла в рук-во ПСР. После разгрома эсеров в 1903 эмигрировала в Швейцарию. Участвовала в подготовке кадров пропагандистов. В авг. 1904 дел. Амстердамского конгресса 2-го Интернационала; совершила поездку в США для сбора денег на нужды партии. В мае 1905 вернулась в Россию. В течение всей рев-ции находилась на нелег. положении. Из подполья приветствовала 1-й съезд ПСР (29 дек. 1905 - 4 янв. 1906). В февр. 1907 на 2-м съезде ПСР выступила за блок с кадетами. В сент. была выдана Е. Ф. Азефом и арестована в Симбирске. До суда 2 года 9 мес. содержалась в Петропавл. крепости. В 1910 приговорена (за принадлежность к ПСР) к ссылке в Ниж. Илимск, а затем в г. Киренск. В 1914, после неудачной попытки побега из заключения в Иркутской тюрьме, последовали ссылка в Якутск, возвращение из-за болезни в Иркутск и с 1916 (до Февр. рев-ции) поселение в Минусинске.
    4 марта 1917 «минусинская Гор. дума in corpore  явилась поздравить Бабушку с победой и торжеством её идей». Ей «был предоставлен для возвращения в Россию спец. вагон, и это возвращение было сплошным триумфом» (Попов И. И.  Е. К. Брешко-Брешковская. Бабушка рус. рев-ции, П., 1917, с. 34). Прибыла в кон. апр. в Москву, где её бурно чествовали в Гор. думе, Совете РД, К-те обществ, орг-ций. Начала активную деятельность в поддержку Врем, пр-ва, постоянно совершая агитпоездки по стране и особенно защищая от нападок Керенского - достойнейшего из достойных граждан земли русской, ...гражданина, своим решит, и мужеств. словом и образом действий спасшего Россию в рев. дни февр. переворота» (там же, с. 40). По его предложению в Петрограде жила в Зимнем дворце. Она пишет и издаёт автобиографию, серию брошюр, в к-рых доступно излагает осн. положения эсеровской программы и вместе с тем отвечает на злободневные вопросы, волновавшие народ. Говоря об Учред. Собр., Б.-Б. видит в нём не только «тот фундамент, на к-ром будет строиться великолепный хрустальный храм Свободной России», но и рекомендует туда «выбрать людей... к-рые ещё при старом порядке не переставали говорить о Земле и Воле». В наказ депутатам должны быть положены требования эсеровской программы: 1. Демокр. Республика; 2. Вся земля народу, социализация земли; 3. «Да здравствует равноправие всех национальностей, населяющих Рос. Гос-во! Долой сословия и привилегии!»; 4. «Закон о всеобщем обязат. образовании» и «Да здравствует 8-час. рабочий день - путь к образованию, благосостоянию и здоровью!»; добиваться всего этого на основе всеобщего, равного, тайного и прямого голосования (см.: Брешко-Брешковская Е. К., Что делать в Учред. Собр.?, М., 1917, с. 4-8).
    В агр. вопросе Б-Б. стояла на точке зрения его безотлагат. решения (в отличие от позиции рук-ва ПСР). Выступая на съезде КД Моск. губ. (29 апр.), призвала «немедленно приступить к орг-ции крест. Советов для скорейшего достижения чаяний всего крест-ва - передачи всей земли народу» («Рев-ция 1917», т. 2, с. 90). На 1-м Всерос. съезде Советов КД (4-28 мая) выбрана в Исполком Всерос. Совета КД, получив 809 голосов «за» (810 набрал только В. М. Чернов). 27 июля в ст. «Контррев-ции нет места» Б-Б. писала: «...наш народ твёрдо решил оставить за собой право... на переход всей земли от частной собственности в общественную. Он не расстанется с этим правом ни при каких условиях, и если возникнут попытки контр-рев-ции, то это приведёт только к кровопролитию, нисколько не обеспечивая торжества врагам народа» («Воля Народа», 1917, 1 авг.).
    В вопросе о войне Б.-Б. была сторонником победы во что бы то ни стало. Выступая на митинге перед солдатами и матросами в Петрограде, заявила: «Великие воины и граждане, освободите нас скорее от врага. Я, старуха, идти на войну не могу, хотя если бы вы этого потребовали от меня, отправлюсь» (там же, 8 мая), считала, что каждый день приближает Россию к пропасти... мы парализуем не только её предстоящую возможность к возрождению, но в то же время изолируем её на всю будущую историю, ставя в положение изменницы делу интернац. пролетариата, призывающего Россию на помощь, ради скорейшего освобождения... ради скорейшей возможности приступить к разрешению нац. проблем мирным путём» (там же, 6 июня). Свои взгляды Б.-Б. обычно излагала в газ. «Воля Народа», в редакцию к-рой вошла 13 июля (после возвращения с отдыха в Крыму).Свой отказ сотрудничать в ЦО ПСР газ. «Дело Народа» она объясняла «германофильским» характером её статей о войне.
    На 3-м съезде ПСР (25 мая - 4 июня, Москва) Б.-Б. была единодушно заочно, т.к. находилась на лечении, избрана почётным пред. В письме съезду Б.-Б. писала: «Нам необходимо единение внутреннее, - единство мысли и чувства... мы „народники” не по названью только. Мы - народники в силу нашей любви и бесконечной преданности высшим интересам, настоящим и будущим, нашего великого народа... И на наши головы ляжет ответ за малейшее допущение измены или нарушения данной народу клятвы - служить ему верой и правдой» («Третий съезд ПСР», П., 1917, с. 47-48). При выборах ЦК группа центра предложила избрать Б.-Б. вне списков «как человека, стоящего для нас всех на совершенно исключит. высоте...» почётным членом ЦК, что было принято без голосования (там же, с. 365). Узнав об отказе съезда избрать в ЦК Керенского, Б.-Б. заявила о выходе из его состава («Воля Народа», 1917. 21 июня). Выступая, Б.-Б. делала упор на моральную сторону вопроса. В полит. клубе жен щин - гражданок Севастополя говорила: В любви к народу, в знании его души - вы найдёте и умение служить ему и высшую награду быть счастливыми» (там же, 16 июля). В «Заметке» Б.-Б. отмечала, что «Россия самое отсталое в деле просвещения гос-во, что невежество масс есть главный источник всех поражающих Россию бедствий» и что «свет знаний повышает не только... благосостояние народа, но и ...его нравственность, этот гл фактор прочного счастья всею человечества» (там же, 18 июля).
    Летом её осн. тема - единение и оборона страны. 1 июля Б.-Б. прислала приветствие 1-му женскому воен. съезду, призвала вступить в женский «батальон смерти». В ст. «Женский батальон» писала: «Да будет благословенно начинание ваше... С вами правда, с вами честь, с вами благословение великой Родины вашей, прочь сомненья - смело вперёд!» (там же, 6 авг.). В июле во время тернопольского прорыва немцев призывала: «...соберите силы свои и направьте их... на врагов внешних и внутренних» К последним она относила бывших полицейских, жандармов, чиновников, черносотенцев, к-рые, по её утверждению, «примкнули к ленинцам-большевикам, все они спешат развратить и армию и рабочих и вернуть старые порядки с царём во главе... Объединимся... на одной цели - на спасении Родины» (Попов И. И. указ. соч., с. 38).
    На Гос. совещании (12-15 июня, Москва) Б-Б. была делегатом от Исполкома Всерос. Совета КД. В выступлении 15 авг. «от рус. истории» (выражение Керенского) сказала, что народ выдержал испытание реа-цией, и теперь остаётся осуществить всеобщее единение, ибо «все в единении признают, что Родина у нас есть и что Родина эта достойна того, чтобы её защищали». К единению были призваны и интеллигенция, и капиталисты, причём последние должны быть поставлены под самый строгий, со стороны пр-ва, контроль, ибо «на их душе громадный грех» («Гос. совещание», с. 227-29).
    14-15 сент. все газеты перепечатали из «Воли Народа» манифест-воззвание, подписанный Орг. Советом петрогр. группы эсеров во главе с её почётным пред. Б.-Б. Воззвание требовало от ЦК ПСР «навсегда порвать с циммервальдизмом, пораженчеством и большевизмом, к-рые ведут партию к расколу, армию - к разгрому и страну - к развалу» («Рус. Свобода», № 20-21, с. 30). Б.-Б. была избрана в сеньорен-конвент Врем. Совета Рос. Республики. Как старейший член 7 окт. открыла его заседание. Своё выступление посвятила необходимости скорейшей передачи земли крест-ву: «Теперешние страшные беспорядки и анархич. явления вызываются... требованием и правом» крестьян на землю. «Надо понять, что никакими маленькими пластырями эту ист. нужду не вылечишь, а пора помириться с мыслью, что земля перейдёт к народу». «Наша Россия будет сама виновата, если не сумеет сделать взаимные уступки настолько коренными, чтобы избежать вражды» («Воля Народа», 1917, 8 окт.). Была избрана чл. Учред. Собр. (по Черниговскому избират. округу).
    Окт. рев-цию не приняла. На 4-м съезде ПСР (26 нояб. - 5 дек.) Б.-Б. 29 нояб. отвела обвинение в «поправении» и заявила, что сохраняет в чистоте учение своих предшественников, сожалеет, что партия слишком разрослась за счёт чуждых людей и этим потеряла свой моральный авторитет. Отказалась от почётного председательствования. Многие делегаты настаивали на исключении из партии её и Керенского (см.: «Рев-ция 1917», т. 6. с. 235). Считала, что «чаша позора переполнилась в момент Брест-Литовского мира... Смерть казалась избавлением» («Новый журнал», 1954, № 38, с. 206). Перешла на нелег. положение.
    Летом 1918 Б.-Б. участвовала в деятельности Комуча (Самара), в сент. - Уфим. гос. совещания, в 1919 уехала в США, затем переехала во Францию, с 1924 - в Чехословакии.
    А. П. Федоренко.
    /Политические деятели России 1917 г. Биографический словарь. Москва 1993. С. 40-42./

                                              “БАБУЛЯ РАСІЙСКАЙ РЭВАЛЮЦЫІ”
    Зараз ніхто, калі меркаваць па беларускай краязнаўчай літаратуры, яе і зямлячкай не лічыць. А між тым, славутая рэвалюцыянерка Кацярына Брэшка-Брашкоўская нарадзілася ў вёсцы Іванава Невельскага павета Віцебскай губерні. Зараз гэта Пскоўшчына. Ды і з нараджэння прозвішча ў нашай зямлячкі выключна беларускае — Вярыга. Дадайце да гэтага згадку, што родам з Віцебшчыны (а дакладней — з Кублічаў на Ушаччыне) і беларускі пісьменнік-дэмакрат Арцём Вярыга-Дарэўскі, які за ўдзел у паўстанні 1863-1864 гадоў бьіў высланы ва Усходнюю Сібір. А крыху пазней, у 1868 годзе, у Пскове нарадзіўся вядомы польскі філосаф і этнограф, збіральнік беларускага фальклору Уладзіслаў Вярыга. Магчыма, нейкім чынам радаводы гэтых Вярыгаў перапляталіся з продкамі Кацярыны Канстанцінаўны.
    Але чым жа адметны яе, сапраўднай доўгажыхаркі, лёс у расійскай рэвалюцыі, якую яна набліжала і якую, як гэта ні дзіўна, не здолела прыняць?
    Кацярына Канстанцінаўна нарадзілася 15 студзеня 1844 года. Якраз сёлета мы маглі б адзначыць яе 150-гадовы юбілей. Але, на жаль, аб тым няма нават згадкі ў беларускім календары “Родны край”. Бацькі Кацярыны — землеўладальнікі. Дзяцінства і юнацтва дзяўчынка правяла ў маёнтку Лугавец Чарнігаўскай губерні. Атрымала выдатную хатнюю адукацыю.
    У сваіх успамінах Брэшка-Брашкоўская так згадвала маладосць: “...увесь час пакутавала і хварэла за кагосьці сэрцам: ці то за фурмана, ці то за пакаёўку, ці то за прыгнечаных сялян...” У семнаццацігадовым узросце Кацярына актыўна ўключаецца ў барацьбу за ажыццяўленне ідэала светлай будучыні. Паўплывалі на гэта, відаць, напружаныя тагачасныя палітычныя падзеі. Найперш— сялянская рэформа 1861 года. Магчыма, даляцела да дзяўчыны і рэха паўстання пад кіраўніцтвам Кастуся Каліноўскага. 10 гадоў Брэшка-Брашкоўская самаахвярна працавала ў створанай ёю ж сялянскай школе. Адначасова арганізоўвала касы, якія выдавалі сялянам пазыку. Займалася і чарнавой фізічнай працай, адкрывала для сябе гаротнае жыццё прыгнечанага люду.
    Хутка Кацярына прыйшла да высновы, што “ўрад баіцца свядрмасці народа і імкнецца трымаць яго ў рабскім бяспраўі”. Гэта прымусіла шукаць “розныя спосабы працаваць на карысць дарагога мне народа”. У 1917 годзе рэвалюцыянерка будзе успамінаць аб падзеях амаль пяцідзесяцігадрвай даўнасці: “...я вырашыла адправіцца па Расіі, каб... ступіць на шлях барацьбы нелегальнай”.
    Натура эмацыянальная, выхаваная на святым шанаванні рэлігійных канонаў, яна спалучала ў сабе ідэі хрысціянства з дактрынай народніцкага сацыялізму.
    З 1873 года Кацярына Брэшка-Брашкоўская ўваходзіць у гурток “чайкоўцаў”, якія лічылі сваёй галоўнай мэтай пранікненне ў народ, і не толькі праз кнігу і лістоўкі. Пад псеуданімам Фёклы Касой Кацярына стварае “Кіеускую камуну”, удзельнічае ў “хаджэнні ў народ”. У верасні 1874 года яе арыштоўваюць. Больш трох гадоў у чаканні суда прасядзела Кацярына ў астрозе. I вось — так званы працэс “193-х”.
    ...— Падсудная Брэшка-Брашкоўская Кацярьна Канстанцінаўна, вам прадастаўляецца слова...
    Голас суддзі не заспеў знянацку астрожніцу. За доўгія дні і ночы зняволення яна падрыхтавалася да свайго выступлення як след Кацярына кідае ў залу жорсткія словы абвінавачванняу:
    Я належу да сацыялістычнай і рэвалюцыйнай партыі расійскай... Я не прызнаю гэтага суда!
    Жанчыну асудзілі на пяць гадоў заводскіх работ. Кацярьна Канстанцінаўна становіцца першай жанчынай-паліткатаржанкай на Карыйскай катарзе. У 1879 годзе рэвалюцыянерку пераводзяць на пасяленне ў Баргузін. Надыходзіць лета 1880 года. Брэшка-Брашкоўская робіць спробу ўцячы. На жаль, няўдалую... Улады плюсуюць ёй яшчэ чатыры гады катаргі, у дадатак 40 бізуноў. Адзначым, што гэта ці не першы і выпадак у Расіі, калі “палітычны” вязень прысуджаны да цялесных пакаранняў. Вось табе і “міласэрнасць” расійскай паліцыі: рука царскіх служак гатовая падняцца нават на жанчыну.
    Але ўсё ж улады не адважыліся ажыццявіць пакаранне, бо спужаліся бунту палітычных зняволеных. Пасля турмы і катаргі Кацярына Канстанцінаўна ў 1885-1893 гадах адбывала пасяленне у Сяленгінску. Потым пад наглядам паліцыі жыла ў Іркуцку. I толькі амністыя з нагоды каранацыі Мікалая II дазволіла рэвалюцыянерцы ў верасні 1896 года вярнуцца ў еўрапейскую Расію. З моманту арышту прайшло больш за два пакутлівыя дзесяцігоддзі. Здавалася б, цана за юначы максімалізм спаўна заплачана. Іншаму мужчыне ці вытрымаць! I ўзрост... “Бабулі расійскай рэвалюцьіі” (так будзе называць пазней яе і Керанскі, які напіша некралог на смерць Кацярыны Канстанцінаўны) тады якраз ужо споўнілася пяцьдзесят два гады. I ўсё ж Брэшка-Брашкоўская сваё жыццё не змяніла. У 1898 годзе яна зноў пераходзіць на становішча нелегала.
    Пасля разгрому эсэраў у 1903 годзе — эміграцыя ў Швейцарыю. Праз год абіраецца дэлегатам Амстэрдамскага кангрэса II Інтэрнацыянала. Узрост не перашкодзіў і вандроўцы Кацярыны Канстанцінаўны ў ЗША, дзе яна збірала грошы на патрэбы партыі эсэраў.
    У маі 1905, адчуўшы покліч рэвалюцыі, яна вяртаецца ў Расію, але хутка была выдадзена сумна вядомым правакатарам, агентам ахоўнага аддзялення Азефам і арыштавана ў Сімбірску. Да суда 2 гады і 9 месяцаў зняволення ў ІІетрапаўлаўскай крэпасці.
    У 1914 годзе 70-гадовая Кацярына Канстанцінаўна спрабуе ўцячы з Іркуцкага астрога, але няўдала. Следам — высылка ў Якуцк. Тады (з-за хваробы) жанчыну вяртаюць у Іркуцк. I ўжо з 1916 (да самай Лютаўскай рэвалюцыі) — пасяленне ў Мінусінску.
    Незвычайным быў для Кацярыны Канстанцінаўны дзень 4 сакавіка 1917 года. З раніцы жанчына прыбралася у сваім пакоі. Расклала на стале апошнія газеты. Цяжка было ў глушы зразумець, што ж робіцца там, у цэнтры. Што ў Петраградзе, у Маскве?.. Раптам за дзвярыма пачулася сцішаная гаворка. Кацярына Канстанцінаўна нічога не паспела падумаць, як раздаўся спакойны стук. Дзверы адчыніліся.
    ...— Здзвольце, — у пакой уваходзіла купка мужчын, якія пачціва павіталіся.
    — Добры дзень, шаноўныя. Чым абавязана? — Кацярына Канстанцінаўна прыўзнялася ў крэсле.
    Мы прадстаўляем Мінусінскую гарадскую думу і прыйшлі вітаць вас з перамогай рэвалюцыі. Ідэі, за якія вы змагаліся ўсё жыццё, пераможна крочаць па Расіі. Мы гатовы садзейнічаць вашаму найхутчэйшэму вяртанню ў цэнтр.
    “Бабуля расійскай рэвалюцыі” падзякавала і стрымана праслязілася. Што падумала жанчына ў тую хвіліну? Што ўспомніла? Маленства, юнацтва, першыя крокі рэвалюцыйнай барацьбы? Першыя свае тры астрожныя гады? Пасяленне ў Баргузіне? Вымушаную эміграцыю? Петрапаўлаўскі астрог?..
    Трыумфам стала вяртанне Брэшка-Брашкоўскай у еўрапейскую Расію. Мінусінцы выдзелілі паліткатаржанцы спецыяльны вагон. А ў канцы красавіка Кацярыну Канстанцінаўну ўрачыста вітала Масква. Сустрэчы былі наладжаны ў гарадской Думе, у Савеце рабочых дэпутатаў, Камітэце грамадскіх арганізацый. Брэшка-Брашкоўская распачынае актыўную працу па падтрымцы Часовага ўрада. Праводзіць агітацыйныя паездкі па краіне. Абараняе Керанскага ад нападак. Кацярына Канстанцінаўна лічыць, што ён “ёсць грамадзянін, які сваім рашучым і мужным словам і спосабам дзеянняў выратаваў Расію ў рэвалюцыйныя дні лютаўскага перавароту”.
    Па прапанове Керанскага ў Петраградзе Кацярына Канстанцінаўна пасяляецца ў Зімнім палацы. “Бабуля расійскай рэвалюцыі” піша сваю аўтабіяграфію, рыхтуе серыю брашур. У рабоце “Што рабіць ва Устаноўчым Сходзе?” Брэшка-Брашкоўская дае дэпутатам наказ паслядоўна ажыццяўляць палажэнні эсэраўскай праграмы. А гэта азначае: барацьба за дэмакратычную рэспубліку, ажыццяўленне лозунга: “Уся зямля — народу”, сацыялізацыя зямлі, роўнасць усіх нацыянальнасцяў, усеагульная абавязковая адукацыя...
    На I Усерасійскім з’ездзе Саветаў сялянскіх дэпутатаў Кацярыну Канстанцінаўну выбіраюць у Выканком Усерасійскага Савета сялянскіх дэпутатаў. У артыкуле “Контррэвалюцыі няма месца” Брэшка-Брашкоўская пісала: “...наш народ цвёрда вырашыў пакінуць за сабой права... на пераход усяе зямлі ад прыватнай уласнасці ў грамадскую. Ён не развітаецца з гэтым правам ні пры якіх умовах, і калі ўзнікнуць спробы контррэвалюцыі, то гэта прывядзе толькі да кровапраліцця, ні ў якой ступені не забяспечваючы перамогі ворагам народа”.
    Актыўна выступаючы ў друку, старая рэвалюцыянерка ўмешвалася ва ўсе аспекты тагачаснага грамадска-палітычнага жыцця. Пісала пра сваё стаўленне да першай сусветнай вайны, заклікала да аб’яднання дзеля выратавання Радзімы.
    А вось кастрычніцкі пераварот наша зямлячка катэгарычна не прыняла. У лістападзе 1917 года Кацярына Канстанцінаўна адмовілася ад пасады ганаровага старшыні Партыі сацыялістаў-рэвалюцыянераў. На IV з’ездзе калегі па партыі абвінавацілі “бабулю расійскай рэвалюцыі” ў тым, што па сваіх поглядах яна значна “паправела”. Кацярына Канстанцінаўна адхіліла гэтыя абвінавачванні, падкрэсліўшы, што, наадварот, захоўвае ў чысціні вучэнне сваіх папярэднікаў, выказала шкадаванне, што партыя разраслася за кошт маральна нездаровых, чужых высокім ідэям людзей.
    І здароўе, і традыцыйную “левую” рэвалюцыйнасць Брэшка-Брашкоўскай канчаткова падарваў Брэст-Літоўскі мір. Жанчына зноў перайшла на нелегальнае становішча.
    Улетку 1918 года Кацярына Канстанцінаўна ўдзельнічала ў рабоце антыкамуністычнага ўрада ў Самары, а ў верасні — ва Уфімскай дзяржаўнай нарадзе. У 1919 годзе эмігрыравала ў ЗША, потым у Францыю і ў 1924 годзе — у Чэхаславакію. У прадмесці Прагі ў вёсцы Хвалы-Пачэрніца 12 верасня 1934 года на 91-м годзе жыцця памерла наша зямлячка.
    Такі вось лёс забытай зараз усімі “бабулі расійскай рэвалюцыі”, асобы бясспрэчна неардьнарнай, дальнабачнай, гераічнай і мужнай.
    Алесь Карлюкевіч
    /Голас Радзімы. Мінск. № 27. 7 ліпеня 1994. С. 4, 8./





                                                  ДУХОЎНАЙ СІЛЫ — НА ЦЭЛЫ ВЕК
    Надрукаваўшы нарыс пра Кацярыну Канстанцінаўну Брэшка-Брашкоўскую, спярша і не думаў, што прыйдзецца вяртацца да гэтай асобы. А зараз вось ужо і бачу, і адчуваю, што не дасць мне спакою гэтая тэма і што неаднойчы, відаць, буду яшчэ пісаць пра жанчыну, чый лёс можна смела ставіць на шалі разам з лёсам Веры Фігнер. I толькі, пэўна ж, эсэраўская прыналежнасць не дазволіла Брэшка-Брашкоўскай стаць гераінян ёмістага фаліянта ў папулярнай і цікавай некалі палітвыдатаўскай кніжнай серыі “Пламенные революционеры”.
    Вось і краязнаўца Анатоль Ярохін, не спасылаючыся на крыніцу, падказвае: відаць, была Брэшка-Брашкоўская ў свой час госцем “рэвалюцыйнага гнязда” пад Мар’інай Горкай — у блонскім маёнтку Бонч-Асмалоўскіх. Загадка? Так, пакуль што загадка. Але ж можа знойдзецца і адказ на яе.
    Калі ў “Голасе Радзімы” быў надрукаваны нарыс “Бабуля расійскай рэвалюцыі”, пазваніў вядомы гісторык беларускай літаратуры Уладзімір Казбярук.
    — ... А вы ведаеце, што з Брэшка-Брашкоўскай сустракаўся наш зямляк Алесь Гарун?
    У такое цяжка паверыць. Але ж... Яшчэ ў 1991 годзе ў кнізе Алеся Гаруна “Сэрцам пачуты звон” яе ўкладальнік сярод іншых матэрыялаў паэта-рэвалюцыянера надрукаваў ліст, знойдзены ў рукапісным аддзеле Навуковай бібліятэкі АН Літвы. Будучы шчыра ўдзячным Уладзіміру Казберуку, друкуем гэты ліст невядомаму адрасату цалкам:
    “...Нягледзячы на тое, што страшэнна сумна жыць здалёк ад роднай нашай старонкі, ад сваіх, а ўжо прызвычаіўся крыху да гэтых месц і народу, хаця ён мне і не надта падабаецца некаторымі старанамі свайго характару.
    Тутака вы не спаткаеце таго, што ў нас: едзе які-небудзь дзядзька, ты ідзеш: “пахвалёны!” — “на векі векаў” — “сядай” — “дзякую” ці “падвязіце, дзядзька!..” — “сядай” — і ты паехаў.
    Тутака ў нас чалавек спаткае спадарожнага, дык часцей усяго так праедзе, калі незнаёмы, папросіць падвязці, пытае: “сколько дашь”? “Капейкі” іграюць у тутэйшага люду вялікую ролю, і браць іх любяць з каго ні папала і як найболей. Цяперака далей — “чалдоны” п’юць гарэліцу нічога сабе, а шынкоў колькі хочаш — што ні хата, то шынок. Ось і наш гаспадар, гдзе мы жывем, — сам не п’е, жонка толькі ў кампаніі, калі ідзе агульная гулянка: вяселле, свята ці што іншае. I ось у іх гарца гарэлкі часам нестае на тыдзень.
    Ну, годзе аб гэтым — народ як народ, нічога сабе. У гэтым годзе ў Кірэнскі павет Іркуцкай губ. прыйшло 4 партыі, а ў іх многа “палітыкаў”. Калі гэта перастануць пхаць сюды народ?! I так тутака людзі галадаюць, бо для ўсіх няма работы, дык і не ўсе ўмеюць, што рабіць. Нядаўна ездзіў у Кірэнск і бачыў тамака бабусю Брэшка-Брашкоўскую. Яе прыслалі ў Кірэнск, каб мець лепшы надзор за ёю. Сцерагуць, як могуць, дык і то баяцца, што ўцячэ. Чуў я, што й спраўнік хоча прасіць дазвалення (ці ўжо просіць) пасадзіць яе ў крэпасць, а то не можа паручыцца, што яна не ўцячэ, а баек каля яе ... нагаварылі колькі?! І мільёншчыца яна — цэлых паўтара мільёна грошай мае, і нейкая там “партыя” пад яе ўласнай рукой знаходзіцца, і т.д., і т.п. Ну ось і бачыў я гэтага цудоўнага чалавека, каторага так баяцца. Што за мілая кабета! Мае ўжо больш 65 гадоў, а столькі яшчэ духоўнай сілы ў сябе таіць і энергіі, што іх, здаецца, стане яшчэ на цэлы век. Ласкавая, як і сапраўды бабуля, простая, як вясковая кабеціна; жывая і вясёлая, як бы гадоў з 35 для яе дарма прайшлі. Распытвалася, як жывецца. Раіць асесці тутака і ўзяцца за што-небудзь такое гаспадарскае са сваім домам усім такім. А “Расея маўчыць: вы цяперака ёй не патрэбны — як трэба будзе, сама скліча вас”. Дык ось каго я бачыў — буду памятаць яе доўга. Ось і ўсё найцікаўшае з майго жыцця у далёкім Сьбіру.
        Алесь Гарун”.
    Вось такія акалічнасці сустрэчы двух неардьінарных асобаў. Як вядома, Алеся Гаруна арыштавалі ў 1907 годзе ў падпольнай друкарні па вуліцы Шырокай у Мінску, дзе друкавалася адозва “Ад ўсіх працоўных”, у якой рабочыя заклікаліся да барацьбы. Гаруна засудзілі на пасяленне ў Сібіры. Ссылку адбываў у Кірэнскім павеце Іркуцкай губерні. Максім Гарэцкі ўдакладняе: '”Спачатку ж жыў у невялікім чалдонскім сяле Макараўскім, ля ракі Лены — 71 вярста ад Кірэнска і 371 вярста ад Іркуцка...”
    Такім чынам, сустрэч Алеся Гаруна з Брэшка-Брашкоўскай магло быць і некалькі. Мажліва, нейкія сведчанні на тое захаваліся ў паперах “бабулі расійскай рэвалюцыі”. Але ж дзе шукаць яе архіў? У Празе, у ваколіцах якой правяла апошнія гады свайго жыцця наша зямлячка?.. Ці ў Маскве?.. Ці ў Санкт-Пецярбургу?
    Алесь Карлюкевіч
    /Голас Радзімы. Мінск. № 37. 15 верасьня 1994. С. 3./





                                                         ВЯРТАННЕ ЗАБЫТЫХ ІМЁНАЎ
    Журналіста Алеся Карлюкевіча добра ведаюць тыя, каму неабыякавы ідэі нацыянальнага адраджэння. яго артыкулы літаратуразнаўчай і краязнаўчай тэматыкі апошнім часам часта з’яўляюцца на старонках беларускай перыёдыкі. А нядаўна ў серыі «Бібліятэчка часопіса “Маладосць”» убачыла свет першая яго кніга “Вяртанне да... Беларусі”.
    У першую чаргу згаданы зборнік нарысаў і эсэ будзе цікавы і карысны настаўнікам роднай літаратуры, мовы і гісторыі. Лепшыя старонкі кніжкі чытаюцца легка, на адным дыханні, ад іх проста нельга адарвацца. Менавіта такімі напрыклад, з’яўляюцца эсэ, дзе расказваецца пра лёс знакамітай і ў той жа час невядомай для нас рэвалюцыянеркі Кацярыны Брэшка-Брэшкоўскай...
    Мікола Шуканаў,
    супрацоўнік Жлобінскай райгазеты “Новы дзень”
     /Наша слова. Менск. 2 лістапада 1994. С. 7./

    БРЭШКА-БРАШКОЎСКАЯ (дзявочае Вярыга) Кацярына Канстанцінаўна [22. 1 (3. 2). 1844 - 12. 9. 1934], рэвалюцыянерка-народніца, адзін са стваральнікаў і лідэраў партыі эсэраў. З дваран Чарнігаўскай губ. З дзяцінства была знаёма з С. П. Кавалікам, у раннім узросце захапілася рэв. ідэямі. У 1871 угаварыла свайго бацьку (у той час міравога пасрэдніка ў Мглінскім пав. Чарнігаўскай губ.) садзейнічаць выбранню Каваліка міравым суддзёй, а ліберальнага памешчыка Байдакоўскага — гласным Мглінскага земства. З вер. 1873 да восені 1874 жыла ў Кіеве. Адзін са стваральнікаў і актыўных чл. “Кіеўскай камуны” — гуртка ўдзельнікаў “хаджэння ў народ”. Разам са сваім таварышам па камуне В. Ф. Фішэрам арганізавала ў маёнтку Гараны Полацкага пав. (цяпер Полацкі р-н), што належаў яе стрыечнай сястры I. Вярыга (Філіп), пункт збору прапагандыстаў і іх падрыхтоўку да “хаджэння ў народ”. Летам 1874 Б.-Б. двойчы “хадзіла ў народ”: у Херсонскую (разам з Каленкінай) і Падольскую (са Сцефановічам) губ., дзе ў вер.  1874 арыштавана. Пасля 3-гадовага зняволення ў турме была засуджана па “працэсе 193-х” да 5 гадоў катаржных работ у Сібіры. Адбывала пакаранне на р. Кара (Забайкалле), адкуль беспаспяхова спрабавала ўцячы. Вызвалена ў 1896 па амністыі. Ухіляючыся ад нагляду паліцыі, знаходзілася на нелегальным становішчы. У канцы 1890-х гадоў жыла ў Мінску. Арганізоўвала транспарціроўку з-за мяжы нелегальнай л-ры, разам з А. В. Бонч-Асмалоўскім, Р. А. Гершуні і інш. ўдзельнічала ў стварэнні Рабочай партыі палітычнага вызвалення Расіі, пасля яе разгрому аб’ядноўвала ўцалелыя гурткі ў партыю эсэраў. У 1901 у Саратаве ўдзельнічала ў выданні 1-га нумара “Крестьянской газеты”. У гэты перыяд адстойвала думку пра неабходнасць прапагандысцкай работы сярод сялян, была прыхільніцай “аграрнага тэрору” (патравы, парубкі і інш.). Восенню 1901 прыняла ўдзел у стварэнні Баявой арг-цыі сацыялістаў-рэвалюцыянераў, у 1902 — Сялянскага саюза Партыі сацыялістаў-рэвалюцыянераў. У 1903 эмігрыравала ў Швейцарыю, у 1904 пабывала ў ЗША. У 1905 вярнулася ў Расію, працавала ў эсэраўскіх арг-цыях, неаднаразова выбіралася ў ЦК партыі, была адным з лідэраў яе правага крыла. У рэв. руху стала вядома як “бабуля рускай рэвалюцыі”. У 1907 зноў арыштавана і пасля 2-гадовага зняволення саслана ў Сібір, адкуль вярнулася пасля Лют. рэв. 1917. Падтрымлівала Часовы ўрад. Кастр. рэвалюцыю сустрэла непрыхільна. У 1919 чл. Камуча (Камітэт членаў Устаноўчага сходу) у Самары. У тым жа годзе эмігрыравала ў ЗША. У 1924 пераехала ў Чэхаславакію, дзе і памерла.
    Тв.: Из моих воспоминаний. Спб., 1906; Воспоминания пропагандистки // Былое. 1903. № 4.
    Літ.: Итенберг Б. С. Движение революционного народничества. М., 1965; Коварский Б. Е. К. Брешковская. Пг., 1917; Спиридович А. Н. Революционное движение в России. Вып. 2. Партия социалистов-революционеров. Пг., 1916; Слетов С. К истории возникновения партии социалистов-революционеров. Пг., 1917; Революционное народничество 70-х гг. XIX в.: Сб. документов и материалов. Т. 1. М., 1964.
    М. А. Сакалова.
    /Энцыклапедыя гісторыі Беларусі ў 6 тамах. Т. 2. Мінск. 1994. С. 111./


    БРЕШКОВСКАЯ Екатерина Константиновна (урожд. Вериго) (13. 5. 1844, с. Иваново Невельского у. Витебской губ. — 15. 9. 1934, м. Хвалы, ок. Праги), деятель рев. движения. В рев. и демокр. кругах известна как «бабушка рус. рев-ции». Из семьи помещика. Получила домашнее образование. В 1860-х гг. работала в уездном земстве и нар. школе, организованной отцом, стала, по собств. словам, «свидетельницей... страшной драмы „освободит, эпохи”». В кон. 60-х гг. вышла замуж за помещика и мирового судью Н. Брешко-Брешковского. После закрытия школы, установления за семьёй надзора полиции (1870), а также под впечатлением от «нечаевцев» процесса (1871) занялась нелег. рев. деятельностью. В 1873, оставив семью и детей, переехала в Киев, примкнула к рев. народникам. В 1874 один из создателей «Киевской коммуны»; летом под именем солдатки Фёклы Косой участвовала в «хождении в народ». В сент. 1874 арестована у м. Тульчин Подольской губ.; находясь под следствием, написала: «Восп. пропагандистки» («Община», 1878, № 6-9). Единств, женщина, осуждённая по «процессу 193-х», приговорена к 5 годам каторжных работ. Наказание отбывала на Карийской каторге, с 1879 — на поселении в Баргузине Забайкальской обл. В июне 1881 за попытку побега вновь приговорена к 4 годам каторжных работ, в 1882-84 отбывала наказание на Каре, затем на поселении в Селенгинске (до 1891), Иркутске, была лишена свободы в общей сложности 22 года. В сент. 1896 по амнистии вернулась в Европ. Россию; разъезжала по стране (с 1898 нелегально), установила связи с многочисл. нелег. кружками. В 1899 вместе с Г. А. Гершуни образовала в Минске Рабочую партию политического освобождения России, участвовала в орг-ции транспорта нелег. лит-ры из-за границы, вербовке кадров для террористич. деятельности, писала и распространяла пропагандистскую лит-ру. В нач. 1900-х гг. один из создателей социалистов-революционеров партии, организатор эсеровских орг-ций в Саратове, Полтаве и др. городах, участвовала в создании Боевой организации партии эсеров, в кон. 1901-05 неоднократно избиралась чл. ЦК партии. В 1903 после разгрома мн. эсеровских орг-ций выехала в Швейцарию. Находилась в оппозиции к руководству партии, выступала против «центр.» террора, за усиление работы в крест-ве, «агр.» террор. В 1904 при её содействии сформировалась «Аграрных террористов» группа. В авг. 1904 участвовала в Амстердамском конгр. 2-го Интернационала; осенью уехала в США для пропаганды идей партии и сбора средств в её поддержку. С весны 1905 в России, занималась агитацией среди крест-ва, в газ. «Революционная Россия» опубликовала «Письма старого друга» с призывом идти в народ и поднимать его на вооруж. борьбу с пр-вом. На 2-м съезде партии (февр. 1907) выступила с требованием «выбросить немедленно за борт все виды экспроприаций», за блок с кадетами во 2-й Гос. думе. В сент. 1907 арестована в Симбирске, содержалась в Петропавловской крепости, в 1910 сослана на поселение в Иркутскую губ. За побег зимой 1913 приговорена к 1 году и 4 мес одиночного заключения (наказание отбывала в Иркутской тюрьме, затем сослана в Якутск, Минусинск). После Февр. рев-ции в Петрограде играла активную роль среди прав, эсеров, поддерживала А. Ф. Керенского. Избрана в Учредит, собрание. Окт. рев-цию категорически не приняла: участвовала в борьбе с сов. властью в Поволжье и Сибири; в 1919 выехала в США для сбора средств в помощь антибольшевистским силам, осталась в эмиграции (Париж, Прага), сотрудничала в газ. «Дни» и др., вела просветит, работу.
    Соч.: Из моих восп., СПБ, 1906; Ипполит Мышкин и архангельский кружок, М., 1906; Автобиография бабушки рус. революции, П., 1917; Из восп., ГМ, 1918, № 10-12; 1917 год, «Новый журнал», Нью-Йорк, 1954, кн. 38; Ранние годы, там же, 1960, кн. 60; Как я ходила в народ, там же, кн. 62.
    Лит.: Коварский Б., Е. К. Брешковская, в кн.: Автобиография бабушки рус. революции, П., 1917; Попов И. И., Е. К. Б ре ш ко-Брешковская, М., 1918; Авксентьев Н., Е. К. Брешковская [к 82-летнему юбилею], «Совр. записки», Париж, 1929, кн. 38; Керенский А., Е. К. Брешковская, там же, 1934, кн. 56.
    Н. Д. Ерофеев.
    /Отечественная история. История России с древнейших времен до 1917 года. Энциклопедия. Т. 1. Москва. 1994. С. 288-289./

    БРЭШКА-БРАШКОЎСКАЯ (дзявочае Вярыга) Кацярына Канстанцінаўна (3. 2. 1844 — 12. 9. 1934), рэвалюцыянер-нанародніца, адна са стваральнікаў і лідэраў партыі эсэраў. У 1873-74 чл. “Кіеўскай камуны” — гуртка ўдзельнікаў “хаджэння ў народ”. Летам 1874 “хадзіла ў народ”: у Херсонскую і Падольскую губ., дзе ў вер. 1874 арыштавана. Пасля 3-гадовага зняволення засуджана па “працэсе 193-х” да 5 гадоў катаржных работ у Сібіры. У канцы 1890-х г. жыла ў Мінску, дзе разам з А. В. Бонч-Асмалоўскім, Р. А. Гершуні і інш. стварыла Рабочую партыю палітычнага вызвалення Расіі. Восенню 1901 удзельнічала ў стварэнні Баявой арг-цыі сацыялістаў-рэвалюцыянераў, у 1902 — Сял. саюза партыі сацыялістаў-рэвалюцыянераў. У 1903 эміірыравала ў Швейцарыю. З 1905 у Расіі, лідэр правага крыла партыі эсэраў. У 1907 арыштавана і пасля 2-гадовага зняволення саслана ў Сібір, адкуль вярнулася пасля Лют. рэвалюцыі 1917. Падтрымлівала Часовы ўрад. У 1919 чл. Камуча (К-т членаў Устаноўчага сходу), эмігрыравала ў ЗША, з 1924 у Чэхаславакіі.
    М. А. Сакалова.
    /Беларуская энцыклапедыя ў 18 тамах. Т. 3. Мінск. 1996. С. 302./

                                    «БАБУШКА РУССКОЙ РЕВОЛЮЦИИ» В ЯКУТСКЕ
    В Москве три года тому назад, в сентябре 1990 г. в Библиотеке Института общественных наук, я нашел небольшую коллекцию книг по каталогу о Екатерине Константиновне Брешко-Брешковской. Она родилась в 1844 г. и ровно в тридцатилетием возрасте в 1874 г. она становится в ряды народников. Как пишет С. Ф. Ковалик они отправились в провинцию. «У каждого можно было найти в кармане фальшивый паспорт.., а в узелке поддевку или вообще крестьянскую одежду и несколько различных книг». Среди этих поддельных крестьян были Кравчинский, Клеменц, Войнаральский, Брешковская, Стефанович, Ковалик и другие. В 1876 г. создается нелегальная партия «Земля и Воля». Среди ее членов М. Морозов, С. Перовская, А. Михайлов, В. Фигнер, В. Засулич. 23 января (4 февраля) 1878 г. завершился в особом присутствии Правительствующего Сената «Процесс 193-х». Приговорены к каторге 28 человек, в том числе известные из якутской ссылки Войнаральский, Ковалик. Оправданы такие народовольцы как А. Желябов, С. Перовская, которые будут известны за покушение на Александра II. Н. Морозов, оставшийся на свободе видный народоволец и редактор журнала «Земля и Воля», неудачно попытался спасти Брешко-Брешковскую при этапе в Сибирь Таким образом, она была не только народником, но и прослеживаются ее связи с народовольцами.
    Чтение программы «Земля и Воля» современного человека приводит в ужас. В этой программе провозглашаются свобода и убийство царской семьи, методы террора против видных членов царского правительства. 19 ноября 1879 г. народовольцы организовали нападение на царский поезд, а Н. Морозов случайно избежал ареста. Вслед за Пушкиным «И на обломках самовластия (самодержавия — Н. П.) напишут наши имена» были с Пушкиным прославлялись Н. Морозов, С. Перовская, А. Желябов и многие другие. Что касается Брешко-Брешковской, то ее имя предано забвению, что вполне оправдано. Но она народниками прозвана «Бабушкой русской революции». Она на 45 лет была старше М. А. Спиридоновой, на 32 года В. М. Чернова, на 34 года Н. Д. Авксентьева и других.
    В США без указания года издания вышла довольно толстая книга «Маленькая бабушка русской революции» на английском языке. Просматривая эту книгу я впервые обнаруживал одну забавную вещь, что она была в ссылке в Якутске. Так на стр. 288 она 27 июня 1915 г. одному из своих знакомых в Америку писала: «Теперь мой адрес: Якутск, Азия». В книге имеется и раздел «Моя жизнь в Сибири». Здесь в письме от 27 июня 1915 г, она сообщает: «Я живу в двух тысяч верст севернее, чем Киренск... Холода в Якутске доходят до 55 градусов. Зима длится восемь месяцев». Про реку Лена, по которой плыла со второй ленской партией бунтовщиков и различных уголовных преступников на барже Глотова, она сообщала «Это прекрасная река Лена» на английском языке. Все это верно, но банально.
    Из этой книги далее видно, что ее вернули в том же году в город Иркутск . Так 27 декабря 1915 г. она писала туда же из Иркутска, что «Две недели живу в Иркутске, в доме моих прекрасных друзей, в их внимании» в переводе на русский язык. Далее она писала: «Я счастлива».
    Февральская революция освободила Е. К. Брешко-Брешковскую от долгой и тяжелой сибирской и якутской ссылки. Она по пути в Петроград нашла досуг или успокоение, чтобы написать свою «Автобиографию», которую она по приезде издала отдельной брошюрой в 12 страницах. Она в вагоне поезда Великой сибирской железной дороги написала: «Ни долгое сиденье в тюрьме, ни в ссылке в Якутске не омрачили моего духа. Переживу — говорил внутренний голос — и доживу до светлых дней свободы». И эти светлые дни свободы для нее явилось далеко не светлыми, более того она была предана полному забвению. Знай это она может быть пересмотрела все свое мировоззрение и стала бы на путь миротворчества, находя в этом свое счастье и светлые дни.
    Теперь когда народы РФ прозрели и поняли, что к чему, где была правда и каковы были настоящие пути к счастью, богатству, благополучию, равенству возможностей, дружбе и доверию между людьми, публикуя эту статью, вправе спросить: «Ради чего Е. К. Брешко-Брешковская превратила свою жизнь в тяжелый ад, в жизнь ссыльно-поселенки. Она стояла за классовую борьбу между членами одного общества людей, звала их в кровавой борьбе, звала к вражде с царским правительством, а не к гармонии и сочетании всех слоев общества и сообща создавать великую Россию, в этом ее трагедия и в этом состоит ошибочный опыт ее жизни. В то время ей было уже 71 год. Ведь она с 20 лет, молоденькой начала работать учительницей в земских школах. Тогда в 60-е годы дети тянулись к знаниям, к учебе шли и слушали учителя с благоговением и никакой принудительности т.н. всеобщего образования не было. Школьники принимали учителя с глубоким восторгом и чувством глубокой благодарности и конструктивности. Вот где она могла найти счастье, счастье на ниве гуманности, просвещения, интеллигентности, мирного труда. Но она увлекшись лжепророками встала на путь жестокой борьбы, зависти, борьбы за власть, за уничтожение веками сложившегося устоя жизни человеческой цивилизации в России и этим обрекла свою жизнь в мучение. Ее вера оказалась обманчивой, надежды ее не оправдались и любви в жизни не нашла. Она жила в Баргузине, восемь лет в Селенгинске, все время думая о побеге, выполняя каторжные работы. После некоторой свободы снова была арестована в 1907 г. и в 1913 г. живя в Киренске в возрасте 69 лет она, как писала газета «Якутская окраина» 28 февраля, совершила побег с ссылки, но по пути в Иркутск была поймана и снова поселена в Киренск.
    12 июля 1915 г. газета «Якутская окраина» сообщала, что «на днях из Александровской каторжной тюрьмы отправлена с партией ссыльных в Якутскую область Брешко-Брешковская». Затем 18 июля она сообщала, что «16 июля вечером прибыла вторая Ленская партия ссыльных». В списке имеется фамилия Брешко-Брешковской среди неизвестных нам ссыльных. Таким образом пребывание «Бабушки русской революции» в Якутске полностью доказывается. Но вот только в госархиве не удалось обнаружить об этом материалов. Имеются списки первой и третьей Ленских партий ссыльных по двести примерно человек, которые в основном размещались по русским крестьянским обществам Якутии.
    Если в годы  войны В. Ленин стоял за поражение русского народа в войне с Германией, то Брешко-Брешковская была и оставалась верной своей родине, которую она любила и в этом мы можем видеть светлую сторону ее жизни. Эта жизнь и трагедия К. Е. Брешковской учит нас отказаться от теории классовой борьбы и следовать принципу «Блаженны миротворцы».
    к. э. н. Н. Попов
    30 ноября 1992 г.
    «ЯВ», 2 декабря 1994 г.
    /Н. И. Попов.  Якутск. Очерки, рассказы, статьи. Якутск. 1997. С. 57-60.

    БРЕШКО-БРЕШКОВСКАЯ Екатерина Константиновна (1844, с. Иваново Витебской губ. — 1934, с. Хвалы-Почернице, под Прагой) — одна из организаторов и лидеров партии эсеров. Род. в богатой помещичьей семье. Детство и юность Б.-Б. прошли в большом имении Луговец Черниговской губ. Она получила хорошее домашнее образование и с благодарностью вспоминала родителей, давших ей «доброе и разумное воспитание». Христианское учение, воспринятое Б.-Б. всем сердцем, и крепостное право не уживались в ее сознании: «Впечатления народного горя так крепко запали в мою детскую душу, что потом они не покидали меня уже во всю жизнь». Она посвятила себя работе в деревне, в земстве. Десять лет Б.-Б. трудилась в крестьянской школе, к-рую сама основала, организовала ссудо-сберегательные кассы, артели, общества взаимопомощи. Местные дворяне обвинили Б.-Б. в противоправительственной пропаганде. Школа и крестьянские кассы были закрыты. Потеряв возможность легальной деятельности, она решила действовать нелегально. Б.-Б. оставила мужа и ребенка, чтобы, как она написала в автобиографии, «работать на пользу дорогого мне народа». В 1873 вошла в кружок «чайковцев» и участвовала в «хождении в народ». В 1874 Б.-Б. была арестована, после 3-летнего заключения на «Процессе 193-х» была приговорена «к 5 годам заводских работ» и на Карийской каторге стала первой женщиной-политкаторжанкой. Неудачно бежала с поселения, за что была приговорена к 4 годам каторги и 40 плетям, которые, однако, не решились применить. В 1882 после годичного тюремного заключения снова была отправлена на Кару. В 1885-1893 находилась на поселении в Забайкалье. В 1896 по амнистии вернулась в европейскую часть России и вскоре, перейдя на нелегальное положение, вместе с Г. А. Гершуни стала одним из организаторов партии социалистов-революционеров. В 1903 Б.-Б. эмигрировала в Женеву, где работала вместе с Н. В. Чайковским и В. М. Черновым. Ездила в США для сбора денег на нужды партии. В 1905, узнав о рев., вернулась в Россию и через два года была выдана полиции Е. Ф. Азефом. Почти три года находилась в Петропавловской крепости, потом была сослана в Сибирь, в Нижне-Илимск, а оттуда еще дальше — в Киренск. Пыталась бежать, но неудачно, и в 1914 она была отправлена в Якутск, а затем — в Иркутск и Минусинск. Была освобождена Февральской рев. 1917. К Б.-Б., именуемой «бабушкой русской революции», пришли члены Минусинской гор. думы выразить свое почтение. Для возвращения в Москву ей был предоставлен специальный вагон. Из Петербурга Б.-Б. ездила по стране и призывала интеллигенцию работать для народа: «Тот истинно верующий, истинно праведный, кто в жизни поступает по завету Христа». Поддерживала Временное правительство и выступала за войну до победного конца с Германией. Выступала против большевиков и разжигания ими классовой розни. Вышла из ЦК партии эсеров, когда съезд партии лишил доверия А. Ф. Керенского, по утверждению Б.-Б., «гражданина, своим решительным и мужественным словом и образом действий спасшего Россию». Б.-Б. была избрана членом Учредительного собрания. Октябрьскую рев. не приняла. В 1918 участвовала в работе Комитета членов Учредительного собрания (Комуч) в Самаре. В 1919 эмигрировала в США, затем во Францию, с 1924 жила в Чехословакии.
    Лит.: Попов И. И.  Е.К. Брешко-Брешковская. Бабушка русской революции. Пг., 1917.
    /Шикман А. П.  Деятели отечественной истории. Биографический справочник. А-К. Москва. 1997. С. 106-107./







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz